سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد شیمیایی چیست؟

 

مواد شیمیایی چیست؟

ماده شیمیایی هر ماده ای است که ترکیب مشخصی داشته باشد. به عبارت دیگر، یک ماده شیمیایی همیشه از همان "مواد" تشکیل شده است. برخی از مواد شیمیایی مانند آب در طبیعت وجود دارند. مواد شیمیایی دیگری مانند کلر (که برای سفید کردن پارچه ها یا در استخرها استفاده می شود) تولید می شوند. مواد شیمیایی در اطراف شما هستند: غذایی که می خورید، لباس هایی که می پوشید. شما در واقع از طیف گسترده ای از مواد شیمیایی تشکیل شده اید.

مواد شیمیایی چیست؟

واکنش شیمیایی

واکنش شیمیایی به تغییر یک ماده شیمیایی اشاره دارد. به طور کلی تر، یک واکنش شیمیایی را می توان به عنوان فرآیندی درک کرد که طی آن یک یا چند ماده برای تولید یک یا چند ماده مختلف تغییر می کنند. تغییرات شیمیایی با تغییرات فیزیکی متفاوت است که منجر به تغییر در مواد نمی شود. یک نمونه از تغییرات فیزیکی زمانی است که آب به یخ منجمد می شود. در حالی که یخ ممکن است خواص فیزیکی متفاوتی داشته باشد، اما هنوز فقط آب است. مثال دیگر زمانی است که نمک را در یک فنجان آب حل می کنید. در حالی که به نظر می رسد نمک در آب ناپدید می شود، شما هنوز آب و نمک دارید و هیچ ماده ای به یک ماده کاملاً جدید تبدیل نشده است. اکسید آهن که به نام زنگ نیز شناخته می شود، نمی تواند دوباره به آهن یا اکسیژن تبدیل شود. این یک ماده کاملاً جدید است.توجه به این مثال مهم است که هیچ ماده ای در واکنش "از بین نمی رود". در یک طرف معادله شما آهن و اکسیژن دارید. از سوی دیگر شما هنوز آهن و اکسیژن دارید (اکنون فقط  ترکیب شده اند).

چه چیزهایی ماده شیمیایی نیستند؟

اگر هر چیزی که از ماده ساخته شده است از مواد شیمیایی تشکیل شده باشد، به این معنی که تنها پدیده هایی که از ماده ساخته نشده اند مواد شیمیایی نیستند: انرژی یک ماده شیمیایی نیست. نور، گرما و صدا مواد شیمیایی نیستند.افکار، رویاها، گرانش یا مغناطیس هم مواد شیمیایی نیستند.

مواد شیمیایی چیست؟

در اینجا چند راه برای تشخیص اینکه آیا یک تغییر شیمیایی رخ می دهد یا نه وجود دارد:

1.ممکن است متوجه حباب زدن یا تغییر بو شوید که نشان دهنده تولید گاز است. زمانی که جوش شیرین با سرکه مخلوط می شود چنین است.

2.هنگامی که دو محلول شفاف با هم مخلوط می شوند و مخلوط حاصل کدر می شود (به دلیل وجود مقداری ماده جامد در حال حاضر در مایعات). این به عنوان تشکیل یک رسوب شناخته می شود.

3.تغییر رنگ (مانند نمونه زنگ زدگی).

4.تغییر دما یا در صورت تولید نور، مانند آتش.

در حالی که هر یک از موارد فوق ممکن است شواهدی از یک تغییر شیمیایی باشد، تغییرات فیزیکی می تواند برخی از اثرات مشابه را داشته باشد. یکی از راه‌های تعیین تفاوت بین این دو این است که به این فکر کنیم که آیا ماده جدید می‌تواند به صورت فیزیکی به قسمت‌های اصلی خود بازگردد یا خیر.

مواد شیمیایی چیست؟

کاربرد مواد شیمیایی:

در حال حاضر حدود 80هزار ماده شیمیایی مصنوعی در بازار امروز وجود دارد و این عدد در حال افزایش است.برخی از آن ها مصارف خانگی و برخی مصارف صنعتی دارند.

ما خمیر دندان، لوازم آرایشی، مواد غذایی فرآوری شده، آفت کش ها، خوشبو کننده های هوا، شامپو، صابون و بسیاری از کالاهای مصرفی دیگر داریم که از آنها استفاده می کنیم. آنها همه جا هستند! ما در دنیایی از مواد شیمیایی زندگی می کنیم. برخی از آنها نسبتاً بی خطرهستند،برای استفاده از برخی باید احتیاط کرد و برخی نیز واقعاً خطرناک و حتی کشنده هستند.

کدام مواد شیمیایی را در خانه خود مصرف می کنید؟

آفت کش ها:دسته ای از بیوسیدها هستند که طیف گسترده ای از محصولات مانند حشره کش ها، سایر مواد دفع کننده ی حشرات و حتی ضد میکروب ها را پوشش می دهد. اگر به اشتباه به طور مستقیم اسپری شود می تواند باعث تحریک پوست، بینی، چشم و گلو شود. قرار گرفتن در معرض دوز کم آفت کش ها کشنده نیست، اما با گذشت زمان، قرار گرفتن مداوم در معرض آن ها می تواند منجر به چندین بیماری شود که بر سیستم عصبی و کلیه شما تأثیر می گذارد.همچنین آفت کش ها می توانند باعث سرطان شوند.

پلی وینیل کلراید: یک ماده ارزان و آسان برای استفاده است. اغلب به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود و در محصولات پلاستیکی نیز یافت می شود. هنگامی که پلی وینیل کلراید می سوزد، دیوکسین را که یکی از سمی ترین مواد شناخته شده است آزاد می کند. اغلب می‌توانید این ماده را در پرده‌ها، کف‌پوش‌ها، پرده‌های دوش، اسباب‌بازی‌های کودک، لوازم آرایشی و بسیاری از محصولات پلاستیکی‌تان در خانه پیدا کنید.ظروف پلاستیکی غذا و بطری های آب می توانند فتالات ها را به غذا و آب شما وارد کنند که باعث آسیب به سیستم غدد درون ریز می شود و به ویژه برای کودکان و زنان باردار مضر است.

پارابن:به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی و سایر محصولات دارویی استفاده می شود.از آنها همچنین به عنوان افزودنی های غذایی استفاده می شوند.

آمونیاک:برای چندین دهه در خانه ها استفاده می شود.این ماده در محصولات تمیز کننده استفاده می شود و می تواند بسیاری از لکه ها و کپک ها را از بین ببرد، از این رو محبوبیت آن زیاد است. قرار گرفتن مستقیم در معرض آمونیاک می تواند چشم ها و ریه های شما را تحریک کند و در تماس مستقیم با پوست باعث سوختگی شود. هنگامی که با سفید کننده یا سایر محصولات کلر مخلوط شود، می تواند گاز کشنده کلرامین تولید کند.

مواد شیمیایی چیست؟

چگونه از این مواد شیمیایی سمی در خانه اجتناب کنیم؟

    1.تا حد امکان محصولات تازه و ارگانیک بخرید

    2.از مصرف حشره کش های شیمیایی در خانه خودداری کنید. امروزه جایگزین های مطمئن تری در بازار وجود دارد.

    3.از محصولات پاک کننده طبیعی در خانه خود استفاده کنید.

    4.از پلاستیک های فاقد BPA و فتالات استفاده کنید.

    5.در خرید محصولات آرایشی و مراقبت از پوست خود به برچسب بدون پارابن توجه کنید.

    6.برندهای طبیعی را برای لوازم آرایش خود انتخاب کنید.

    7.از استفاده از مواد PVC خودداری کنید و بیشتر از مواد طبیعی مانند چوب پنبه، کتان، بامبو یا کنف استفاده کنید.

    8.هوای خانه خود را به خوبی تهویه کنید.

از آنجایی که مواد شیمیایی در زندگی روزمره ما ریشه دوانده است، ریشه کن کردن کامل آنها یک چالش است. به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بهترین کاری است که می توانید برای محافظت از خانه خود در برابر اثرات مضر این مواد انجام دهید.